Sjukstuga på mina djur!

Idag är det onsdag igen..

Skulle ju ha åkt till Kristinehamn och tränat med Darini, men hon hade tydligen fått någon tråkig halsinfektion.
Vi får ta träningen nästa vecka.

Igår morse när jag kom till stallet, så såg Darinis "broddskadade" framben ut som vanligt - Svullet, men inte mer än vanligt så det var OK!  Men farans däremot, hans ena framben, lixom på insidan var supersvullet.
Vad händer? Han var lite varm, men hade ingen puls i det. Och han själv tyckte SÅ synd om sig själv, OjOjOj, han var nästan döende min prins♥

Jag red honom endå igår, bara för att känna om han var halt, men nepp det var han inte.
Kanske något stelare, men absolut inte oren. Hur gör man dådå? Jag rider på som vanligt, om än lite lugnare. Faran är ju ingen häst man skrittar ut på några dagar eller ens skrittar uppsuttet på långa tyglar.
Det är, Hoppa upp - Ta tyglarna - Trav! Annars får han tid till dumheter! Man får inte vara dum själv ;)

Darini tyckte att det är bättre att gå med huvudet mellan frambenen och inte jobba med bakbenen!
Jag blir tokig, jag får inte upp honom i form. Hur jag än gör!  Tips mottages gärna!
För övrigt så testar Darini mig, i allt vi gör. Är det inte hoppa mot utgången i sidled så vänder han på vägen och vägrar gå frammåt. Även om vi har med en häst till som skrittar på åt rätt håll. 
Han är 12 år, och beter sig som en liten unge ♥

Imorse var jag uppe i sjukstugan igen, lade ett lite omslag på dinos sår som hade gått upp, bytte ut pyjamaser mot ute täcken och satte på benskydd.
CoCo var såklart med, och vi tog en promenad på ca 25 minuter innan stallet.
Det gick jätte bra, han åt inte upp en endaste mötande :D
STORT FRAMSTEG för min lilla Pitbull  Kinesiska nakenhund ;)

Nu ska jag nog kolla runt lite :)


Lindha

Kommentarer
Postat av: Therre

Min filosofi: Är dom bara "lite" svullna vid ett sår och ohalta så är det bättre att rida så man får igång blodcirkulationen=snabbare läkning :)

2011-04-13 @ 21:43:34
URL: http://therre.bloggagratis.se
Postat av: Fluffet

Veterinären rekommenderar RIDA vid svullnad så länge de inte är halta eller blir värre svullnad i benen förstås! I nästan alla fall blir de ju bättre när de fått rört på sig! Jag tycker om att longera/tömköra när de har lite svullna ben för då ser jag bättre hur de rör sig och att det inte är någon fara med dem. Dessutom slipper de extravikten på ryggen om de är lite ömma i benen :)



Tips på högre form fick jag av min massör! Det är kanske saker du redan gör mycket men travbommar och övergångar i alla gångarter hjälper dig att få upp formen! Det hjälper mig ivf! :)

2011-04-14 @ 09:44:51
URL: http://fluffet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0